.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزئیات آمار ثبت نام کنندگان انتخابات خبرگان و مجلس از زبان وزیر کشور
افزایش 62 درصدی داوطلبان خبرگان و 65 درصدی مجلس/ برای برخورد با اظهارات بدون سند و تهمت آمیز داوطلبان انتخاباتی با قوه قضاییه هماهنگی شده است
وزیر کشور از ثبت نام 8736 داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ساعت 9 امروز خبر داد.

شمال نیوز: عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر در این ستاد افزود: در انتخابات دور قبل مجلس خبرگان رهبری 493 نفر نام نویسی کردند، در این دور 801 نفر نام نویسی کردند که برای هر کرسی 10 نفر رقابت می کنند.

 

به گزارش شمال نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دقایقی پیش ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران به بیان جزئیات آخرین آمار ثبت نام کنندگان انتخابات پنجمین دوره خبرگان و دهمین دوره مجلس پرداخت واظهار کرد: 20 درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس و 22 درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس خبرگان در ستاد انتخابات وزارت کشور مراحل نام نویسی خود را انجام دادند و به همین دلیل ستاد انتخابات وزارت کشوراز سایر حوزه های اصلی و فرعی شلوغتر و پرترافیک تر بود.

وی درادامه با اشاره به جزئیات آماری داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان گفت: در این دور از انتخابات خبرگان 801 داوطلب نام نویسی کردند که با توجه به 443 داوطلبی که در دور قبل ثبت نام کرده بودند شاهد افزایش 62 درصدی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان هستیم.
وزیر کشور تصریح کرد: طبق آمار ثبت نام کنندگان انتخابات خبرگان برای هر یک از کرسی های این مجلس ده نفر به رقابت خواهند پرداخت.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به جزئیات آماری ثبت نام کنندگان دهمین دوره انتخابات مجلس گفت: تا ساعت 9 صبح امروز 8736 نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند که با توجه به 5283 نفری که برای دور قبل انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند شاهد افزایش 65 درصدی ثبت نام کنندگان مجلس هستیم.

وی تصریح کرد: آمار ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس نشان می دهد که برای هر کرسی بهارستان 30 نفر به رقابت می پردازند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به افزایش 3 درصدی مشارکت داوطلبان زن دراین دوره از انتخابات مجلس گفت: در دور قبل انتخابات مجلس شاهد مشارکت 8 درصدی زنان بودیم که این آمار در دور فعلی به 11 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: 73 درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس زیر 50 سال هستند که این رقم در دوره قبل 67 درصد بود که این امر نشان دهنده تقویت جوانگرایی در حوزه ثبت نام داوطلبان است.

وزیر کشور در ادامه به ثبت نام 20 نفر از اقلیت های مذهبی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و بیان داشت: این آمار نشان می دهد که فضای مناسبی برای تعامل و تبادل افکار میان همه اقشار و وقومیت ها و کسانی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند فراهم آمده است.

وزیر کشور همچنین تصریح کرد: در این دوره از انتخابات مجلس 560 نفر که سابقه نمایندگی مجلس در کارنامه خود دارند نیز ثبت نام کرده اند.

رحمانی فضلی در ادامه به روند بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان صورت می گیرد و اعلام نظر رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور به مدت 30 روز از شش دی لغایت پنج بهمن ادامه دارد.

وی ادامه داد: اعلام مراتب رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان و درخواست رسیدگی مجدد تا تاریخ 10 بهمن است.

رحمانی فضلی بیان داشت: رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در ده روز از تاریخ 11 بهمن تا 20 بهمن صورت می گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه اعلام عمومی کلیه داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان در تاریخ 21 بهمن صورت می گیرد گفت: تبلیغات نامزدهای انتخابات خبرگان از تاریخ 22 بهمن آغاز می شود و تا 5 اسفند ادامه دارد و ممنوعیت تبلیغات نیز در تاریخ 6 اسفند است.
رحمانی فضلی در ادامه به فرایند احراز صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس توسط مراجع چهارگانه ظرف 5 روز برای هر استعلام صورت می گیرد و در تاریخ نهم دی ماه همه استعلامات اخذ می شود.

وی ادامه داد: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات های اجرایی از پنجم دی آغاز می شود و تا چهاردهم دی ادامه دارد.
رحمانی فضلی تصریح کرد: مراتب اعلام رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس توسط فرمانداران حوزه های مرکزی انتخابات در تاریخ 15 دی ماه صورت می گیرد.

وزیر کشور گفت: مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیات های نظارت استانی تا 26 دی ماه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخ دریافت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده و اعلام قطعی اسامی نامزدهای انتخابات مجلس به حوزه های انتخابیه گفت: از تاریخ 27 دی تا تاریخ 16 بهمن داوطلبان انتخابات مجلس فرصت دارند شکایت خود را پیرامون رد صلاحیت شدن به حوزه های انتخابیه اعلام کنند و دریافت شکایت داوطلبانی که در دورهای قبل تأیید صلاحیت شده و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند از 17 بهمن تا 19 بهمن خواهد بود.

رحمانی فضلی بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را از 20 بهمن تا 27 بهمن دانست و گفت: در تاریخ 27 بهمن اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس اعلام عمومی می شود و آگهی اسامی نیز در تاریخ 18 بهمن منتشر می شود.
وزیر کشور تصریح کرد: برخلاف انتخابات مجلس خبرگان که برای تبلیغات آن دو هفته زمان تعیین شده است کاندیداهای انتخابات مجلس تنها یک هفته از تاریخ 29 بهمن تا 5 اسفند برای تبلیغات فرصت دارند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به نحوه تعیین اعضای هیات های اجرایی انتخابات گفت: امسال با هماهنگی صورت گرفته میان وزارت کشور و شورای نگهبان افرادی با تجربه، منصف، عادل و بی طرف در هیات های اجرایی منصوب شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه داوطلبان انتخاباتی باید از طرح مسائل شبه برانگیز و اظهارات بدون سند که جامعه را ملتهب می کند پرهیز کنند، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته میان وزارت کشور و قوه قضاییه و شعبه های قضایی خاصی که تعیین شده با افرادی که خلاف قانون عمل کنند و اظهارات بدون سند و تهمت آمیز بیان کنند با جدیت و قاطعیت برخورد می شود.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با تمهیدات وزارت کشور برای پیگیری شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده گفت: برای پیگیری حقوق نامزدهای رد صلاحیت شده با شورای نگهبان رایزنی های لازم را انجام داده ایم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ورود پول های کثیف در انتخابات در برخی از حوزه های انتخابیه گفت: این جزو مواردی است که بیانش باید با ارائه اسناد و مدارک همراه باشد و هر کس چنین ادعایی را مطرح کرده باید مدارک لازم را به وزارت کشور ارسال کند و ما یقینا در این زمینه پیگیری های لازم را می کنیم و اگر این امر اثبات شود در تأیید صلاحیت نامزدها اعمال می شود و همچنین پیگیری های قضایی نیز در این زمینه صورت می گیرد.

وزیر کشور تصریح کرد: امیدوارم مجلس نهم در طول دو ماه باقیمانده بتواند لایحه شفاف سازی منابع انتخاباتی را تصویب کند.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر رئیس مجلس خبرگان و نگرانی وی از تعداد زیاد ثبت نام کنند گان این مجلس گفت: من در این زمینه نگران نیستم واگر نگران بودن از ثبت نام کننگان تشکر نمی کردم و معتقدم هر چقدر تنوع نامزدهای انتخاباتی بیشتر باشد احتمال حضور پررنگ تر مردم بیشتر است.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تمهیدات و تدابیر وزارت کشور برای تأمین امنیت تجمعات انتخاباتی گفت: برنامه وزارت کشور این است که تمام تجمعات و گردهمایی بخصوص درزمان تبلیغات انتخاباتی با آرامش برگزار شود.

وی ادامه داد: تجمعاتی که در دانشگاه ها شکل می گیرد تابع قوانین خاص دانشگاه است اما آنچه خارج از فضای دانشگاه صورت می گیرد اگر مجوز وزارت کشور را داشته باشد ما تأمین امنیت آن را بر عهده می گیریم.

وی تصریح کرد: اگر در زمینه تجمعات انتخاباتی موردی خلاف قانون صورت گیرد در اسرع وقت از طریق شعبه خاصی که در قوه قضاییه تعیین شده پیگیری می شود.

رحمانی فضلی در پایان خاطر نشان کرد: یک مسئول دولتی نمی تواند در حوزه اداری خود تبلیغات انتخاباتی کند و همچنین مجازنیست که از اختیارات و امکانات دستگاه تحت امر خود برای مقوله انتخابات بهره بگیرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.111 seconds.